Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuws

Ingelaste vergadering gemeenteraad Veendam
live te volgen

Door Admin op maandag, 25 februari, 2019 - 14:38

Op verzoek van de raadsleden van de fracties van de SP, Veuruutkiek, CDA, ChristenUnie en GroenLinks komt er een spoeddebat over de bekendmaking in de media van een tekort op het Sport- en Leerpark Veendam en de daarbij behorende vraag om een exorbitant hoog investeringskrediet.  

De reden voor de ingelaste vergadering is dat geconstateerd is dat de pers eerder op de hoogte was van de inhoud van het voorstel dan de raad. Er wordt maandagavond niet besproken waarom de investering bijna 9 miljoen (65%) meer gaat kosten. Deze vergadering is op 25 maart a.s. 

Parkstadveendam.nl gaat de raadsvergadering live uitzenden op Facebook en YouTube. In eerste instantie wordt alleen het geluid uitgezonden, technisch wordt nog gekeken of er videobeelden mogelijk zijn.

De extra raadsvergadering is maandag 25 februari, aanvang 19:00 uur.

Summerfun organiseert alternatieve 11 stedentocht
It giet oan!!!

Door Admin op maandag, 25 februari, 2019 - 12:09

poster Summerfun 11 Stedentocht.jpg

Al zijn de temperaturen er niet naar, toch organiseert Summerfun op zaterdag 9 maart een alternatieve 11 stedentocht voor kinderen uit groep 3 t/m 8. De rayonhoofden van Leeuwarden, Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker en Dokkum zijn het er over eens, het ‘ijs’ is dik genoeg voor een gezellige middag.

Met een stempelkaart gaan de kinderen van plaats naar plaats, spelen overal een spel (o.a. maxi hoedje wip, sjoelen met een twist en curling) op weg naar de finish, waar het welbekende ‘kruisje’ op de kinderen ligt te wachten. Onderweg trakteert Summerfun op Koek en Zopie.

De tocht der tochten wordt gehouden in Compaen, ingang Ontmoeting. Het startschot is om 14.00 uur en de finish om 16.00 uur. Inleg is 1 euro.

Aanmelden kan via summerfun@compaenveendam.nl o.v.v. naam, leeftijd en telefoonnummer.

Workshop armbandjes maken bij SummerfunPlus

Door Admin op maandag, 25 februari, 2019 - 12:06

armband 1.jpg

Er zijn veel mensen die iets heel goed kunnen. De één is goed in schilderen, een ander werken met stof of hout. En waarom deze vaardigheden niet af en toe met elkaar delen en de kosten zo laag mogelijk houden zodat het voor iedereen toegankelijk is. Yvonne Smit maakt armbandjes en wil dat graag met anderen delen. Tijdens de workshop legt ze uit hoe ze dat doet en uiteraard maakt iedereen zijn eigen armbandje naar keuze.
SummerfunPlus is een activiteit voor volwassenen, op maandag 11 maart van 19.30 tot 21.15 uur in Compaen, ingang Ontmoeting.
Kosten 5 euro inclusief materiaal en koffie/thee.
Aanmelden via summerfun@compaenveendam.nl

armband 2.jpg

Laatste optreden van Elad
onder leiding van Gosse Reijenga

Door Admin op maandag, 25 februari, 2019 - 11:00

FotoElad.jpg

Brassband Elad speelt koralen in De Kandelaar Veendam op 17 maart 2019 om 19:00 uur.

Op 17 maart 2019 om 19:00 geeft christelijke brassband Elad uit Muntendam een uniek en gratis toegankelijk koralenconcert in De Kandelaar te Veendam. De band staat onder leiding van dirigent Gosse Reijenga. 

De term koraal wordt binnen de muziekwereld gebruikt om een breed scala aan religieus repertoire aan te duiden. Juist dit repertoire ligt dichtbij de doelstelling van Elad. Door mooie muziek ten gehore te brengen willen we het Evangelie verspreiden. Het is dan ook niet voor niets dat we de koraalmuziek een bijzondere plek willen geven.

Voor dit concert hebben we de samenwerking gezocht met de CGKv Veendam-Wildervank. We zijn er erg blij mee dat we gebruik mogen maken van hun prachtige kerk De Kandelaar. Aan de avond zal ook de bekende Ds. Anne de Vries zijn medewerking verlenen. Hij neemt de presentatie voor zijn rekening en zal ingaan op de inhoud van de verschillende werken. Het publiek kan niet alleen genieten van deze bijzondere belevenis, het wordt ook uitgenodigd om enkele liederen mee te zingen.

Dit concert is tevens het laatste optreden van Elad onder leiding van Gosse Reijenga. Na vijf plezierige jaren neemt de band afscheid van Gosse en dat willen leden en bestuur niet ongemerkt voorbij laten gaan. Tijdens het concert wordt dan ook officieel afscheid genomen van Gosse.

Voor iedereen die koraalmuziek een warm hart toedraagt is dit een uitgelezen kans. Het concert vindt plaats in De Kandelaar, Dr. A. Kuyperstraat 46 in Veendam en begint om 19:00 uur. De zaal is open om 18:30 uur en de toegang is gratis.

Actuele informatie over het concert vindt u op www.brassbandelad.nl.

Bareveld gaat verder met duurzaamheid

Door Admin op zondag, 24 februari, 2019 - 21:55

Beheerteam Bareveld .png

Een jaar geleden is het Beheerteam Bareveld gestart met acties voor zonnepanelen en woningisolatie in de eigen wijk. Dit naar voorbeeld van eerdere acties in de wijken Zuidwending en Ommelanderwijk. Tevens waren er plannen van Acantus om de huurwoningen in de wijk Bareveld aan te pakken. Onze gedachte was dat dit een unieke kans is om, samen met Acantus en de particuliere eigenaren, de hele buurt energieker te maken en de leefbaarheid te vergroten. Wij kregen hulp en ondersteuning van Buurkracht. Nu, een jaar later, is er met een collectieve offerte van Becker Installatietechniek een aantal daken vol zonnepanelen gelegd. Maar er kan nog veel meer bij. Die actie willen wij verlengen.

Voor mensen die geen zonnepanelen op eigen dak kunnen of willen hebben zoeken we samenwerking in een postcoderoosproject. Via werksessies en cursussen van de Groninger Energiekoepel kwamen we terecht bij de nieuw leven ingeblazen energiecoöperatie Veenstroom. Dat ziet er veelbelovend uit.

Met de woningisolatie zijn we nog niet veel verder gekomen. Een collectieve aanpak is ook lastig omdat geen huis in de wijk hetzelfde is, qua bouw(jaar) en isolatie niet. Een Energie Prestatie Advies (EPA) is duur. Maar dat gaan we nu anders aanpakken. We zijn in gesprek met een isolatiebedrijf dat elders in de provincie goede ervaringen heeft met (Buurkracht)projecten. Heel belangrijk voor isolatiemaatregelen is dat we nu zelf de woningen kunnen meten. Na een cursus met de warmtecamera van Grunneger Power hebben we nu zelf een camera van Buurkracht te leen.

Komende week gaan we de buurt door om warmte-opnamen te maken. Dit moet voor of na zonsondergang en met een maximumtemperatuur van +5o C. Schrikt u dus niet als er komende tijd mensen in de buurt ’s ochtends vroeg of ’s avonds rondlopen met een vreemd soort camera. Het zijn de vrijwilligers van het Beheerteam Bareveld.