Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuws

Piraten van Penzance van Gilbert en Sullivan
Mooi! Mooi! Mooi!

Door Admin op maandag, 18 maart, 2019 - 11:09

OVW Pirates ASD_4779.JPG
Foto: OVW/David Woltinge

In de goed bezochte uitvoeringen (3x vol) van de operette de Piraten van Penzance van Gilbert en Sullivan trokken de zeerovers hard van leer. Spektakel alom!! Zowel regisseur Jan Houwing als de dirigent Erik Kammenga zetten met hun OVW een stuk muziektheater neer zoals nog maar zelden in Veendam is vertoond.

De rollen werden ingevuld door de jonge talentvolle Bart Winsingh, Nomi de Ridder, Annechienus Pot, Alma Bakker, Ed Spanjerberg, Kitty van Zanten, Teijo Doornkamp, Cobus Oosting, Thea Raveling, Jeanet Kingma, Merel van Helten, Joop Janssen, Jurrie Weijer en Marco de Vries. Ondersteunt door de mannen van homokoor Zangzaad uit Groningen en opera ensemble Frizzare uit Roderwolde en de dansdames van Oxygym.

Het verhaal begint direct pakkend. De jonge piraat Frederic (Bart Winsingh) is op een leeftijd gekomen dat hij als volwassen kan worden beschouwd. De piraten hebben feest, maar dat wordt enigszins verstoord door de boodschap van Frederic dat hij zich bij de politie wil aansluiten om de piraterij de kop in te drukken. Als hij de dochters van de generaal (Ed Spanjerberg) ontmoet, maakt hij het uit met de enige, wat oudere, vrouw die hij tot dan toe kende. Rose (Alma Bakker) is daarvan het slachtoffer. Mabel (Nomi de Ridder) valt voor de aantrekkelijke jonge piraat, maar na aanvankelijk ervan overtuigd te zijn dat ze samen het geluk kunnen delen, moet Frederic op zijn schreden terugkeren omdat volgens de wet van het schrikkeljaar hij nog niet volwassen is. Piratenkapitein (Annechienus Pot) en Samuel (Teijo Doornkamp) en Rose wijzen hem op zijn plicht als piraat. Hij geeft toe.

Het dameskoor doet het frivool. Met hun prachtige liederen zijn ze een aanwinst in deze operette. Terwijl ook de ruige piraten een prachtig tegenwicht vormden van de lichtvoetige dames.

De politie is de derde groep die op een eigen wijze, vooral als angsthazen, ten tonele verschijnt. Onder aanvoering van de brigadier (Cobus Oosting) zullen zij de orde herstellen. Dat mislukt schromelijk.

De nanny, uitstekend gespeeld door Kitty van Zanten, werkt de piratenkapitein, de generaal en de brigadier, behoorlijk op het gemoed. Zij krijgt dan ook weinig sympathie van hen. En dat moet ze bekopen met een onvrijwillig uitzwaaimoment. Met het kanon wordt ze de zee ingeschoten.

Voor een amateurgezelschap komt de OVW tot een hoog niveau. Regisseur Jan Houwing is daar absoluut debet aan. Ook het orkest, 26 man sterk, geeft mooie volle klanken. En hier is het de dirigent Erik Kammenga die de touwtjes/dirigentstok strak in handen heeft.

Afgaande op het publiek heeft het OVW Muziektheater een sterke prestatie op de planken gebracht. Mooi! Mooi! Mooi!

De enige gelegenheid om het spektakel van de Pirates nog te zien is op zaterdag 23 maart in de Klinker te Winschoten. Aanvang 20.15 uur.

Toneelgroep Internos speelt “Alweer vals alarm”

Door Admin op zondag, 17 maart, 2019 - 09:52

DSC_0903.JPG

Na het succesvolle toneelstuk “Er loopt een streepje door”, brengt christelijke toneelgroep Internos op vrijdag 29 en zaterdag 30 maart in Dukdalf 2.0 een klucht ten tonele. Dit keer is gekozen voor “Alweer vals alarm”.

DSC_0941.JPG

Het huwelijk van Peter en Nellie vertoont het klassieke patroon. Als Peter thuis komt van zijn werk voert hij geen klap uit in het huishouden, terwijl Nellie voortdurend loopt te boenen en te poetsen. Peter neemt het huishouden over om Nellie te bewijzen dat het mogelijk is het huishouden te doen en toch tijd over te houden voor leuke dingen. Daar komt niets van terecht. Ten einde raad vraagt Peter kraamhulp aan met alle gevolgen van dien. Het beloofd weer een hilarisch stuk te worden waarin veel gelachen kan worden.

DSC_0795.JPG

Het toneelstuk wordt gespeeld op vrijdag 29 en zaterdag 30 maart in Dukdalf 2.0, De Reede 1 te Veendam. Aanvang 20.00 uur. De zaal is open om 19.00 uur. De zaterdagavond is inmiddels uitverkocht. Er zijn nog enkele kaarten voor de vrijdag te bestellen via Jeannette Brouwer (brouwer27@kpnplanet.nl / 612781). Wees er snel bij want vol is vol.

Expositie "Plantaardig" Henk Feikens in vanBeresteyn

Door Admin op zaterdag, 16 maart, 2019 - 19:59

Maart 29 Henk feiken FOTO 002_0.jpg

Henk Feikens, fotograaf uit Veendam, maakt al jaren prachtige natuurfoto’s. Zijn passie voor fotograferen van natuurfoto’s komt voort uit zijn liefde voor de natuur. 

De veelvuldige verschijningsvormen van bloemen en planten zijn de inspiratiebronnen voor Henk zijn foto’s. Als je goed kijkt naar de details gaat er een wereld voor je open. De bladeren met hun fijn vertakte nerven, de grillige vormen van stengels en takken, zaden, peulen, noten en vruchten zijn een lust voor het oog. Bloemen met bloemblaadjes, meeldraden en stampers en oneindig veel kleuren. Ook of juist als ze uitgebloeid of verdord zijn, worden ze interessant.

Bij de zwart-wit foto’s gaat het vooral om de vorm en de contrasten. De andere foto’s laten details in kleur zien.

U bent van harte welkom om Henk zijn expositie te komen bewonderen. De expositie is van 29 maart tot 9 mei dagelijks te zien in de exporuimte aan Hertenkampzijde. Dagelijks geopend tijdens reguliere openingstijden.

Nieuwe locatie voor de ‘Sinterklaasboot’ uit Wildervank!

Door Eindredactie op vrijdag, 15 maart, 2019 - 16:20

Schermopname (27).png

Tekst Hans Schreurs

Het is bijna zover.  De woonboot van Henk Huisman staat op het punt om te verhuizen naar een nieuwe ligplaats.

Ophef in de gemeenteraad
In december vorig jaar ontstond er veel commotie over de gedwongen verhuizing van de woonboot uit Wildervank die velen van ons herkennen als de boot van Sinterklaas.

In de gemeenteraad werd  er met name door VUK, de partij van Pé Langen, veel kritiek geuit. Langen  is van mening dat de boot, die al meer dan 30 jaar in Wildervank ligt (met een onderbreking van 7 jaar) gewoon moet kunnen blijven en dat de door de wethouder aangevoerde redenen geen hout snijden.

Verhuizing onontkoombaar
Wat de verhuizing mede noodzakelijk maakt, is een wetswijziging uit 2016. In het kort komt het erop neer dat het college er niet onderuit kan om voor Huisman een nieuwe ligplaats aan te wijzen.

Wethouder  Henk Jan Schmaal gaf destijds in de raadsvergadering al aan dat hij sympathie had voor de steun die Huisman van veel mensen ontving, maar dat de gemeente niet simpelweg de wet- en regelgeving  op lokaal - en provinciaal niveau naast zich neer kan leggen. Blijven liggen aan de Postkade tegenover nr 61 was derhalve geen optie.

Op zoek naar een nieuwe plek
Hoewel Huisman met zijn boot eigenlijk al op 1 januari van dit jaar had moeten vertrekken, werd in december al duidelijk dat de gemeente veel ruimte bood om in goed overleg tot een oplossing te komen. Het was niet de bedoeling dat Huisman direct weggesleept zou worden. Na een constructief gesprek in februari bood de gemeente Huisman een tweetal opties, te weten aan de K.J. de Vriezestraat (bij Bareveld) of in Langebosch. De eerste plek is voor Huisman eigenlijk geen optie, maar een ligplaats in Langebosch lijkt hem wel wat.

Of het allemaal gaat lukken is nog even de vraag. Huisman moet uitproberen of hij met zijn boot de nieuwe ligplaats wel kan bereiken. De route ernaar toe is niet makkelijk met een boot van dergelijke afmetingen. Enfin, de tijd zal het leren.

Oplossing in goede harmonie
Wat het ook gaat worden, de samenwerking met de gemeente verloopt naar tevredenheid op dit moment. De gemeente toonde zich behulpzaam en denkt actief mee. Dat was volgens Huisman anders in de periode dat hij te horen kreeg dat hij weg moest. Dat was natuurlijke een emotioneel moment en dan komt zo’n mededeling hard aan. Het is overigens maar de vraag of de gemeente toen ook al niet bereidwillig en behulpzaam was. Een vervelend bericht kun je eigenlijk niet leuk brengen.

Huisman heeft nog niet definitief besloten en daarom zijn beslissing nog niet officieel gemaakt. Een en ander heeft niet alleen te maken de mogelijke ontoegankelijkheid van Langebosch, maar ook met voorzieningen als aansluitingen voor gas (hoe lang nog?) water en electra.

Wordt vervolgd
Wij houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen

Vergeet u niet om te gaan stemmen op 20 maart?

Naturalisatieceremonie Veendam

Door Eindredactie op vrijdag, 15 maart, 2019 - 11:00

DSC03014.jpg

De gemeente Veendam organiseerde donderdag een naturalisatieceremonie in de raadzaal van het gemeentehuis van Veendam. Tijdens de ceremonie feliciteerde burgemeester Sipke Swierstra de inwoners van Veendam persoonlijk met het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.

DSC03039.jpg

Naturalisatieceremonie
Tijdens deze naturalisatieceremonie legden 6 personen een zogenaamde verklaring van verbondenheid met Nederland af. Daarmee wordt beloofd de vrijheden en rechten die bij het Nederlanderschap horen te respecteren en de plichten te vervullen. Een naturalisatieceremonie is het laatste onderdeel van het proces om de Nederlandse nationaliteit te krijgen.